Hold inn Ctrl-tasten (Cmd på Mac). Trykk samtidig på + for å forstørre teksten. Trykk - for å gjøre den mindre.
Nytt samarbeid bringer Hammer Series til Stavanger

Nytt samarbeid bringer Hammer Series til Stavanger

Tour des Fjords har satt kursen for fremtiden og annonserte i dag et partnerskap med Velon som resulterer i en ny type sykkelevent til Norge i 2018. Fra neste år vil Stavangerregionen være vertskap for den innovative Hammer Series og tilby tre dager med sykkelfest fra de beste lagene i verden.

Hammer Series ble utviklet av Velon, som produserer sanntids-rytterdata, videoer og sosiale medier laget for å øke engasjementet rundt sykkelsporten, i partnerskap med Infront Sports & Media, et internasjonalt firma innen markedsføring og sportsmedia. Det første Hammer Series arrangementet noensinne finner sted i Limburg i Nederland 1.-4. juni, og utvides til andre utvalgte byer i 2018. En av disse er Stavanger, det eneste Hammer eventet i Norden.

På en pressekonferanse i Hinna Park før sisteetappen av Tour des Fjords sa Roy Hegreberg, daglig leder i Tour des Fjords: "Hammer Series er noe helt nytt og unikt som fansen ikke har sett før. Det er fremtiden for sykling og vi er stolte av å være en av de første som hopper ombord på toget." Velons hovedidé for Hammer Series er å fornye sykkelsporten og utvikle erfaringer som øker fansens tilknytning til sporten. "Dette passer perfekt til strategien vår, og vår visjon om å gjøre sykling til en stor fest for alle."

Graham Bartlett, CEO i Velon, sier: "Vi er glade for å ønske Stavanger velkommen til Hammer Series. Alt med regionen, den utmerkede rittorganisasjonen og den store sykkelinteressen i Norge, gjør at dette passer perfekt for oss. Vi gleder oss til å samarbeide tett med Roy, hans team og arrangementets partnere for å skape tre spennende dager med sykkelritt."

For Odd Børge Skjærseth, styreleder i Tour des Fjords AS, er Hammer neste skritt i Tour des Fjords misjon om å være den ledende sykkelbegivenheten i Skandinavia: "Vårt mål er å gjøre løpet attraktivt for verdens aller beste syklister, og Hammer Stavanger gir oss denne muligheten. Med Hammer Stavanger ønsker vi å omfavne det vakre landskapet og fjordene i Norge og skape et sykkel- og natureventyr sammen med alle våre mange partnere, sponsorer og de entusiastiske menneskene i denne regionen."

Tour des Fjords har allerede sikret den fortsatte støtten for Hammer Stavanger fra to nåværende hovedsponsorer, Santander Consumer Bank Norge og Repsol Norge. Også Region Stavanger, som sammen med sine partnere aktivt har fasilitert dialogen med Velon, ser frem til at Stavangerregionen og Norge blir en av de få destinasjonene for Hammer Series globalt.

Elisabeth Saupstad, reiselivsdirektør i Region Stavanger, sier: "Arrangementer som dette er utrolig viktige for reiselivet og vil sette Norge og regionen på kartet i det globale sykkel- og turistmarkedet. Tour des Fjords har gjort seg bemerket som en seriøs arrangør innen sykkelsporten og gir regionen nå muligheten til å bli en sterk sykkeldestinasjon i det aller høyeste sjiktet."

Innovasjon Norges reiselivsdirektør Bente Bratland Holm understreker viktigheten av mer aktive opplevelser for turister. "Idretts- og kulturarrangementer er essensielle for å tiltrekke seg turister til Norge. Hvis vi vil få folk til å endre tanken fra ‘Jeg skal reise dit en gang’ til ‘Dit drar vi i sommer’ trenger vi spennende arrangement som Hammer. Reiselivet må absolutt benytte seg av denne muligheten."

Harald Tidemann Hansen, President i Norges Cykleforbund, forventer at Hammer Stavanger gir en ny impuls til utviklingen av sykkelsporten i Norge: “Hammer er en spennende nykomling på sykkelfronten, med et annerledes konsept hvor lagene står i sentrum. Vi får se intensive ritt med verdens aller beste sykkellag. Dette tror jeg er med på å skape enda større oppmerksomhet og interesse rundt sykkelsporten. Vi gleder oss over at Tour des Fjords får denne muligheten.”

Den Oslo-fødte proffsyklisten Vegard Stake Laengen, som skal delta med sitt UAE Team Emirates på det første Hammer rittet i Limburg, sa: "Det er alltid kjekt å ha løp i eget land, men det er enda mer spennende at dette kommer til å bli en helt ny type event. Hammer Series vil absolutt øke lidenskapen til norske fans takket være det nye konseptet og den nye tolkning av sykkelsporten. Jeg sykler sjeldent ritt i Norge, så jeg har virkelig lyst til å være med på dette Hammer Series arrangementet neste år og få oppleve denne flotte sykkelfesten."

For 2018 betyr dette at den sjette utgaven av den kjente Tour des Fjords vil bli forkortet til tre etapper etterfulgt av det nye tre-dagers Hammer Series arrangementet. Partnerskapet med Velon sikrer en uovertruffen høy klasse på deltakerfeltene i begge arrangementene.

Om Hammer Series
Hammer er en lag mot lag konkurranse hvor bare ett lag kan vinne. Hver dag fokuserer på en ny sykkeldisiplin hvor rytterne vil samle poeng for sine lag: Dag 1 har Hammer Sprint-løp, på dag 2 møter rytterne Hammer Climb, og den siste dagen er den avgjørende Hammer Chase. I Hammer Chase vil lederlaget etter de to første dagene begynne først, med de andre lagene jagende etter. Første lag over linjen vinner hele eventet. Hver dag vil det være flere runder på 8 til 10 km, noe som sikrer at tilskuerne får med seg det beste av rittet. Lagene stiller med syv ryttere hvorav fem konkurrerer hver dag.

I tillegg til proffrittet vil Hammer Stavanger også omfatte en sykkelfest for familier, turritt, supporterby, sykkelutstilling og underholdning.

Besøk Hammer Series’ nettsted for mer informasjon.

Om Velon
Velon er et selskap grunnlagt med formålet om å engasjere fans ved å skape innovativt innhold som sanntids-rytterdata og spennende GoPro-videoer. De har ambisiøse planer om å forbedre hvordan fansen samhandler med andre fans over hele verden og løp før, under og etterpå.

Velon ble grunnlagt av ti WorldTour-lag, Team Lotto-NL Jumbo, Team Sunweb, UAE Team Emirates, Team Sky, BMC Racing Team, Cannondale-Drapac Pro Cycling Team, Lotto Soudal, ORICA-SCOTT, Quick-Step Floors Pro Cycling Team og Trek-Segafredo. I dag jobber selskapet tett med mange flere World Tour og Pro Continental lag for å nå sine mål.

Besøk Velons nettsted for mer informasjon.

Om Infront Sports & Media
Infront Sports & Media, et Wanda Sports selskap, er et av de mest respekterte sportsmarkedsføringsselskapene i verden og administrerer en meget omfattende kundeportefølje. Ledet av president og CEO Philippe Blatter, dekker Infront alle aspekter av vellykkede sportsbegivenheter - inkludert distribusjon av medierettigheter, sponsing, medieproduksjon, organisasjon og digitale løsninger - og er kjent for høye leveransestandarder.

Som den ledende aktøren innen vinteridrett og med en ledende rolle innen fotball og sommer- og utholdenhetsidretter, har Infront langvarige partnerskap med nær 170 rettighetshavere og hundrevis av sponsorer og medieselskaper. Infront har hovedkontor i Zug i Sveits, og har et team på over 900 erfarne medarbeider fordelt på over 35 kontorer i mer enn 15 land som leverer 4100 arrangementsdager med toppklasse-idrett rundt om i verden hvert år. I november 2015 ble Infront integrert i Wanda Sports Holding, en del av det kinesiske konglomeratet Dalian Wanda-gruppen.

Besøk Infront Sports & Medias nettsted for mer informasjon.